Problems Solved

“Most new products are not successful. Most new ventures do not live up to their potential”

Eric Ries, The Lean Startup (and how to learn from it to improve virtually everything we do as O’Really CEO Tim says)

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Now, these are problems we can help you solving. We have done it before, several times.

Vision, strategia, decisioni

  • Vision ovvero: sapete “quando siete o sarete contenti?”
  • Spendiamo troppe energie in troppe direzioni senza i risultati attesi, e la concorrenza ci batte ormai troppo spesso. E’ ora di cambiare qualcosa, ma cosa? Da dove inizio?
  • Ogni decisione che prendiamo e’ un parto. Per non contare liti, incomprensioni e guerre interne. Vorrei un team di prime linee piu’ efficiente ed autonomo, con un “autofocus” sulle priorita’ aziendali.
  • Vi sono troppi progetti in ballo, escono fuori come funghi e non possiamo farli tutti. Voglio un metodo che metta tutti d’accordo su come prioritizzarli.
  • Voglio un metodo per fare scelte informate, intelligenti e motivanti e che vadano al di la’ delle agende personali.
  • Voglio un “sistema di riferimento” che ci dica subito se quello che stiamo facendo o quello che un individuo sta cavalcando e’ in linea o no su dove abbiamo deciso di andare e come.
  • Sento parlare di Mission, Vision, Strategy, ma nessuno nella mia azienda sa cosa significano, se ne abbiamo anche noi, e cosa servono. Spesso andiamo in direzioni opposte. Vorrei che tutti remassero nella stessa direzione. Sogno?

When there is a genuine vision (as opposed to the all-too familiar “vision statement”), people excel and learn, not because they are told to, but because they want to. – Peter M. Senge, The Fifth Discipline [Senge 2006]

Nuovi prodotti, progetti, iniziative

  • There are a lot of ideas, inputs from sales and pressures from individuals about “top, critical priorities”. Or “we won’t sell without this or that”. But is that true? Besides, I have a given set of available resources and I need to make sure I use them towards the right objectives. I won’t have another shot.
  • We spend a lot of time debating features with development. Often it sounds like a war between opinions and I am not able to help much. I want to make sure we have someone driving our offering for measurable benefits for my business. I don’t care about fights.

Requisiti. Product managers? Product Marketing? Lunghe discussioni …

  • How to build a product that sells? Who should own that? But really, is there a magic formula?
  • Sappiamo cosa deve fare il nuovo prodotto per il nuovo mercato, ma vedo uno scollamento tra requisiti di business e specifiche tecniche. Chi mi dice che tali specifiche tecniche si traducano nel prodotto che tutti ci attendiamo? Aspetto e spero? O c’e’ un altro modo che fornisca a me e a tutta l’azienda la sicurezza che si navighi nella direzione giusta?
  • Sento parlare di product managers ma non capisco il loro ruolo, se me ne serve uno o piuttosto mi serve qualcuno di marketing che aiuti le vendite. O Entrambi? Sono confuso. So che abbiamo problemi e ho bisogno di estrema chiarezza per agire, immediatamente.
  • Voglio sapere cosa mi dice il mercato potenziale, quello che non ho ancora preso, ma non filtrato dalle vendite ne’ da sterili ed accademiche “Market Researches”. Voglio capire dove andare, cosa mi garantisce di prendere N nuovi clienti con un solo prodotto che idealmente si vende quasi da solo.
  • Am I  doing product management right? What objectives should I have? How to measure success? What are the boundaries with other functions (such as Product Marketing, Marketing Communication, Strategic Marketing etc)?
  • ¨Quale e’ la combinazione di skills, ruoli e responsabilita’ che mi serve per raggiungere i miei obiettivi di business?

Momenti di crisi

  • I know it is time to make hard and painful decisions to save my business. I know there is a way to reshape it and restart it. I have some ideas but I cannot afford to make mistakes at this point.
  • What competences and roles my company needs in order to be successful?

Roadmaps

  • How to build roadmap that serve business goals?
  • How much detail should be in a roadmap? What goes into an internal vs. external roadmap? How can multiple product plans be consolidated into a single, integrated view?
  • Learn how to use roadmaps as a powerful alignment and execution tool, not just a pretty graphic collection of wishful thoughts

E ‘sto Agile?

  • No longer a development methodology, Agile is a way to do business.  Any activity falling within the definition of “collaboration-intensive creative activity performed by teams of knowledge workers.” would definitely benefit from the agile approach
  • However, most companies are not structured to harness the opportunities of having shippable products in weeks rather than months or years.

Supporto alle vendite

  • My marketing people are constantly producing  new sales tools, brochures and presentations. Buy my sales people complain they are not “enough” and don’t use them much. I want that sales sell what we must sell, not what it is easiest for them to sell, and I need marketing to support that
  • Salespeople have a unique opportunity to listen to individual prospects and then crafting a solution that’s an ideal fit. Product marketers must craft messages for markets of buyers to help sell as much as possible. With clear understanding of the buying process, effective sales tools can influence buyers at just the right moment in the buying process.

Training e Formazione

  • Requisiti. Come modellare requisiti che facilitano il collegamento tra gli obbiettivi di business con tutte le varie fasi dello sviluppo del prodotto, fino al suo lancio.
  • Product Management
  • Product Marketing
  • Product Development best practices
  • Agile methodologies



Non sipuoribaltare un approccio in qualchemese e senza training on the job. C’e’ un solo consulentetragentechespessocorre a mille. Dobbiamo fare un pezzoallavolta
Le posizionichiavediPdM e PrdMktg non sonoricopribili al momento. Non cisonocandidaticon potenziale a parte Enrici, non c’e’ un candidato per HDU.
Si puo’ fare un proof of concept, quick wins etc ma nonsipuo’ fare market-driven, content strategy per awareness. Solo un piccolo pezzoallavolta. Il problema e’ l’espertodimercato con competenzediproduct marketing.  No ricettesegrete, solo best practices (ma con approccioinnovativo market-oriented) benpiazzate.
Persone task-oriented, sales-oriented, con troppiprogetti
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